MuseumNacht Den Haag

In Den Haag vonden afgelopen weekeinde een enorme hoeveelheid culturele activiteiten plaats. Het seizoen is begonnen en de Haagse uitmarkt probeerde het hele weekeinde aandacht te vestigen op allerlei producties, concerten, tentoonstellingen die het komende seizoen genoten kunnen worden. Ook speelde zich op zaterdagavond de museumnacht af. Het weer was fantastisch en overal in de stad was het druk en dat gold ook voor de diverse ruimtes waar beeldende kunst getoond wordt zoals u hier kunt zien. De dag begon al om 16.00 uur. Op dat moment openden een paar galeries de tentoonstelling waarmee zij het seizoen ingaan:

De crowd bij Lief hertje en de Grote Witte Reus,

..waar Sander Reijgers kunst laat zien om de reaguurders van Geen Stijl mee van repliek te dienen

en en passant ook interessante werken laat zien.

Bij West is een ruimte ingericht met vallende mannen van Reijnold Reynolds. De video’s zijn gemaakt voor 9/11,
maar in deze week van herdenking is het een mooie installatie die mij om verschillende redenen raakt.

De kunstenaar laat hier in de grote ruimte ook een welhaast museale installatie zien met
surrealistische video’s waarin ik een aantal kunsthistorische referenties meende te herkennen.

Bij Maurits van de Laar was het prettig druk, een komen en gaan van bezoekers.

De tentoonstelling is ook heel geslaagd met o.a. werk van Johan  Gustavsson.

Recent werk van Marcel van Eeden.

Rens Krikhaar, die terecht nogal aandacht trekt met zijn tekeningen..

..en de Berlijnse tak Sebastiaan Schlicher.

Ook bij galerie van Kranendonk was een geanimeerd koutend publiek aanwezig.

De fototentoonstelling bevatte o.a. interessant nieuw werk van Johan Nieuwenhuize..

..en mooie kleine foto’s van  Aymeric Fouquez.

Bij Nouvelles Images verdeelde het publiek zich nogal in de diverse ruimtes en de tuin.

Er was mooi nieuw werk van Jan Roeland te bewonderen.

Werk van Pieter Laurens Mol.

Maar het mooist vond ik de bovenzaal met een combi van werk van Reinier Lucassen en Martin Assig.
Erik Bos vertelde dat ze elke maand combi’s willen maken . Als dat elke maand zo mooi is beloofd dat nog wat het komende jaar.

De tweede ronde: om 19.00 u opende 1646 en zoals gewoonlijk was het erg druk, voor de ingang al..

..en binnen zeker, niet in het minst omdat ze een prachtige “ liquor-shed“ hadden geplaatst met een barkeep met southern drawl.

In de tentoonstelling “What the modern era has gained in civility it has lost in poetic inspiration“
die gemaakt is n.a.v. een reis van drie maanden door de zuidelijke staten zijn heel wat “ Southern memorabilia“
te bewonderen..

..als voodoo-pop.

Snel terug naar theater Zeebelt waar een wonderlijk geslaagd concert plaats vond gebaseerd op tekstwerken van Tanja Smit.

Een korte blik bij NEST bracht me al direct onder de indruk van Harold de Bree’s verwerking van het gouden kalf van Damien Hirst
Broodjes kalfsvlees waren gratis te bekomen: kunst dient geconsumeerd te worden!

Terug de stad in naar HEDEN: er was geen doorkomen aan op de Dennenweg, de residuen van de Gay Parade
van die middag en het uitgaanspubliek van 2005 ed vermengden zich naadloos..

..wat niet wegnam dat het druk is geweest in HEDEN.

De tentoonstelling van Thomas Bakker en Eelco Brand was ook zeker de moeite waard.

En de nieuwe videoruimte in de kelder mag blijven! Hier met een installatie van Thomas Bakker.

Vervolgens op weg naar een echt museum toch nog even bij galerie helder binnengestapt voor de
“Black Garden Special“ met passende meubelen van Rutger de Regt.

Grote tekeningen van Walker Pachler (eindexaminandus Minerva)..

..en mooie dagboekschilderijtjes van Leonard van de Ven (eindexaminandus KABK).

En toen op naar het museum waar het kermis was met op de achtergrond hard boppende Houdini’s.

In het GEM was het druk bij Erwin Wurm  die hier iemand naar terroristische bommen laat zoeken..

..en hier hout laat dansen. Beneden werd echter amper gedanst, dat is wel eens anders geweest!

Uit het GEM gekomen luidde  een kerkklok keihard en nogal langdurig. Ik dacht even dat Benno Tempel een gebaar
maakte met een noodklok (wat ik wel gepast had gevonden), maar toneelgroep de Appel deed een preview van Bacchanten
dat in het najaar gaat in het Appeltheater. U ziet hier vader en zoon Greidanus kritisch kijken naar wat gebeurt.

In het Gemeentemuseum was het druk met uitgaanspubliek. Bij de schitterende tentoonstelling van
Markus Lüpertz was het echter angstwekkend stil.

Ik had al een flashback naar mijn North-Sea Jazz bezoeken vandaag, maar toen ik de time-table
van de musea zag bleek dat wel ergens vandaan te komen!

Tenslotte nabuizen en kijken in NEST waar de tentoonstelling “I should have done that“
bijzonder de moeite waard blijkt te zijn. Hier Ellemieke Schoenmaker in welhaast religieuze extase door
Alex Tennigkeit.

En V&B die een Alex Tennigkeit doen.

Hester Scheurwater doet een Robert Maplethorpe en bewaterd
het spiegelbeeld van haar vagijn.

Charlotte Schleiffert doet een McCarthy/Araki-combi.

Simon Schrikker bestudeerde Dana Schutz.

Harold de Bree kon het niet ook laten ook de duistere diepten in het oeuvre van de Chapman brothers te verbeelden.

Een prachtig wandkleed van Henri Jacobs was aanleiding voor..

..een serie schilderijen van Carla Klein.

Het centrale werk in de tentoonstelling is een door Louise Bourgois geïnspireerd werk van Amie Dicke.

Het valt eens te meer op hoeveel verschillende circuits zich in Den haag bewegen en dan ben ik nog bij een beperkt aantal ruimtes geweest. Het zou goed zijn als er meer overlap zou komen, als bijvoorbeeld  het uitgaanspubliek in het Gemeentemuseum meegetroond zou kunnen worden naar NEST of misschien de huurders van HEDEN ook eens in 1646 zouden kijken. Er is ooit een Haagse rondgang geweest met rondleiding door kunstenaars. Ik meen me te herinneren dat Kunstbeeld daarbij betrokken was of de AVRO. Het zou mooi zijn als zoiets misschien weer eens zou gebeuren tijdens een nog breder gedragen museumnacht.